1. שימוש בכוח על ידי המשטרה

 

מתוך: זכותון מגע עם המשטרה
כתיבה: עו"ד טלי ניר, ינואר 2012

לפרק הבא
לכל פרקי הזכותון


 

1.1 מתי מותר לשוטר להשתמש בכוח?

 

לפי פקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971, תפקידי המשטרה הם לעסוק במניעת עבירות ובגילוין, בתפיסת עבריינים ובהעמדתם לדין, בשמירתם הבטוחה של אסירים ובקיום הסדר הציבורי וביטחון הנפש והרכוש. הפעלת סמכויות המשטרה כרוכה במגע תכוף עם הציבור, והיא מחייבת איזון נאות בין הצורך לשמור על האינטרסים של החברה להילחם בפשיעה לבין הצורך לשמור על האינטרסים של הפרט ולמנוע פגיעה בזכויותיו.

כדי שהמשטרה תוכל למלא את תפקידיה הוקנו בדין סמכויות לשוטרים שיש בהן כדי לפגוע בזכויות אדם מוגנות, ובכלל זה הסמכות לעשות שימוש בכוח. בפקודות המטה הארצי (בפרק 14) מפורטות הנסיבות שבהן מותר להשתמש בכוח, על-פי הדין:[1]

  1. לצורך התגוננות מפני התקפה ולמניעת מעשה פשע הכרוך באלימות;
  2. לצורך ביצוע מעצר בעת התנגדות או התחמקות מהמעצר;
  3. לצורך פיזור התקהלות פרועה;
  4. בשעת התנגדות פעילה למאסר חוקי או למניעת ניסיון להימלט ממאסר חוקי;
  5. לצורך עריכת חיפוש חיצוני על גופו של חשוד שאינו מאפשר ביצועו (באישור קצין משטרה ולאחר שניתנה לחשוד הזדמנות להשמיע את טעמי סירובו לעריכת החיפוש).

יחד עם זאת, נקבע בצורה מפורשת, כי גם בנסיבות האמורות אין להשתמש אלא במידת הכוח הדרושה להשגת המטרה לשמה נעשה השימוש בכוח. על פי העקרונות החוקתיים, המעוגנים בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ובהתאם להוראות פקודת המשטרה, השימוש בסמכויות הפוגעות בזכויות אדם מוצדק רק אם הוא נעשה על פי סמכות שהוענקה בדין, לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש.

שימוש בכוח על-ידי שוטר במסגרת מילוי תפקידו, שלא לצורך או מעל לנדרש, הינו אסור, ועלול לעלות לכדי עבירה פלילית מסוג תקיפה.

 

1.2 מה אפשר לעשות נגד שימוש לא חוקי בכוח?

 

כל אדם יכול להגיש תלונה על שימוש מופרז בכוח על-ידי שוטרים למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), הכפופה למשרד המשפטים. התנהגות לא נאותה של שוטר, שאיננה עולה כדי אלימות, עלולה להוות עבירת משמעת. בגין התנהגות לא נאותה או ביצוע לקוי של תפקיד, ניתן להגיש תלונה ליחידת תלונות הציבור במשטרה. ר' פירוט אפשרויות אלה בפרקים 18 ו-19.

לפרק הבא
לכל פרקי הזכותון

 


[1] כגון חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 [להלן – חסד"פ], סעיף 26; חסד"פ (סמכויות אכיפה – מעצרים) סעיף 10; חסד"פ (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), סעיף 3(ב); חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, סעיף 5(א).

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: אלימות שוטרים,התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במגע עם המשטרה,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.